Mobilna rozgrzewka przed realną walką z grypą

Przed rozwojem technologii i grypą nie da się uciec. Warto podążać za trendem mobilności
i korzystać z usług internetowych, czerpiąc przy tym korzyści nie tylko dla siebie, ale również dla swoich bliskich. Zwłaszcza jeżeli chodzi o naukę dobrych nawyków. Ogólnopolski Program Zwalczania Grypy dbając o rozpowszechnianie wiedzy z zakresu profilaktyki grypy, przygotował małe wyzwanie logiczno-intelektualne w postaci aplikacji mobilnej – gry o nazwie FluMania, która uczy  społeczeństwo przez aplikację mobilną, jak nie polec w nierównej walce z wirusem grypy.

 

Aż 67% całej populacji Polski aktywnie korzysta z telefonów, które mają dostęp do sieci. Użytkownikami smartfonów, nie są tylko ludzie bardzo młodzi (76% osób w wieku 16-24 lat), ale również ponad połowa populacji Polaków poprzez 55 roku życia. Jeżeli przyjrzymy się Polskim internautom, to aż 75% z nich korzysta w internetu, posługując się telefonem, a aż 34% – tabletem.

Szybkość poruszania się wirusa grypy, dynamiczny wzrost liczby chorujących, liczne hospitalizacje,
a szczególnie liczba zgonów są zatrważające. W ostatnim sezonie grypowym w Polsce odnotowano ponad 4 mln zachorowań i podejrzeń grypy, 16 tys. hospitalizacji (33% więcej niż w roku ubiegłym) i aż 14 razy więcej zgonów w porównaniu do roku 2015. Podczas kichnięcia wirus grypy pędzi z prędkością 167 km/h, pokonując 50 m
w czasie 1 sekundy.

 

„Największą motywacją do nauki są osobiste doświadczenia. Jeżeli choć raz stoczyliśmy nierówną walkę
z wirusem grypy i zdajemy sobie sprawę, jak choroba potrafi sparaliżować nasze codzienne życie, staramy się uniknąć kolejnej konfrontacji z wirusem. Większa część społeczeństwa posiada podstawową wiedzę z zakresu profilaktyki, ale nie sztuką jest żeby wiedzieć. Prawdziwą sztuką jest wykorzystanie wiedzy w praktyce
i zapobieganie grypie poprzez szczepienie”
– powiedział prof. dr hab. n. med. Adam Antczak, przewodniczący Rady Naukowej Ogólnopolskiego Programu Zwalczania Grypy.

 

W ramach działań na rzecz promocji profilaktyki Ogólnopolskiego Programu Zwalczania Grypy z myślą
o użytkownikach smartfonów powstała aplikacja mobilna – FluMania, która jest połączeniem gry logicznej
z testem edukacyjnym o grypie. Głównym celem gry jest opanowanie epidemii grypy rozprzestrzeniającej się w mieście poprzez szczepienia pacjentów z grup ryzyka powikłań pogrypowych. Na gracza czeka szereg zadań logicznych oraz pytań merytorycznych, podczas których może zdobyć bonusy w postaci dodatkowej broni
w walce z grypą. Na każde pytanie użytkownik znajdzie poprawną odpowiedź podczas gry, czyli uczy się poprzez zabawę. Gra przyczynia się do rozwoju spostrzegawczości, ćwiczenia pamięci oraz refleksu. Podczas gry uczymy się m.in. o tym, czym jest grypa, jak zapobiegać chorobie oraz w jakich warunkach przenoszony jest wirus.

 

W dobie rozwijających się technologii metoda edukacji przez grę mobilną jest dostosowana do potrzeb społeczeństwa, a przez to jest bardziej efektywna. Zamiast gier nasyconych przemocą lub  zbierania pokemonów, lepiej ratować ludzi i co istotne – zdobywać wiedzę. Czas spędzony
w poczekalni, komunikacji miejskiej czy podczas przerwy może zostać spożytkowany w wartościowy sposób, dzięki proponowanym przez FluManię wyzwaniom logiczno-intelektualnym. Podczas tej wirtualnej zabawy społeczeństwo zdobywa świadomość, że dzięki szczepieniom wygra z realnym wirusem grypy unikając przy tym przykrych objawów grypy, hospitalizacji oraz kosztów związanych
z leczeniem.