Wypowiedź: Adam Beniowski, prezes Pro Business Solutions.
Rywalizacja, możliwość zdobywania trofeów, punktów, przechodzenie do kolejnego poziomu – to elementy znane z gier, które coraz częściej wykorzystywane są także w pracy. Powód? To chęć poprawienia efektywności pracowników właśnie poprzez wprowadzenie ich do świata gier. Coraz więcej firm stosuje tzw. grywalizację przy zarządzaniu zasobami ludzkimi.
– Grywalizacja jest połączeniem dwóch światów: gier i biznesowego. My tutaj mocno wykorzystujemy zaangażowanie jaki mają gracze gier do tego żeby motywować i budować większe zaangażowanie współpracowników – mówi newsrm.tv Adam Beniowski, prezes Pro Business Solutions i dodaje. – Uczestnicy jakby grają w biznes, grają swoją pracę. Mogą rozwiązywać różne testy wewnątrz samej aplikacji gamifikacyjnych, mogą stawiać między sobą wyzwania. Bardzo często są one wykonywane zespołowo.
Grywalizacja jest modyfikowaniem zachowań ludzi poprzez stosowanie technik znanych m.in. z gier fabularnych. Ma to pozwolić na uatrakcyjnienie pracownikom czynności, które wydają się nudne lub rutynowe. Technika ta opiera się na przyjemności, jaką sprawia ludziom zdobywanie kolejnych trofeów i samo współzawodnictwo. W grywalizacji można zastosować wiele elementów, aby osiągnąć założone wcześniej cele. Należą do nich między innymi paski postępu, odznaki do osiągnięcia, wprowadzenie poziomów trudności, rankingi, a także różnego typu systemy nagradzania, kolekcjonowania czy też wymiany. Grywalizacja może znaleźć zastosowanie w wielu branżach, takich jak marketing, sprzedaż edukacja czy też finanse.
Wydawać by się mogło, że grywalizacja jest techniką wykorzystywaną od zaledwie kilku lat, tymczasem jednak system ten jest stosowany już od dawna. Już w PRL-u starano się motywować pracowników poprzez wprowadzanie między nimi elementu rywalizacji. Najlepsi z nich otrzymywali zaszczytny tytuł przodowników pracy. Nie inaczej miała się sytuacja po upadku systemu komunistycznego – na rynku zaczęły pojawiać się systemy lojalnościowe mające motywować konsumentów do kolejnych zakupów. Umożliwiając im osiąganie kolejnych poziomów zaangażowania zwiększano sprzedaż. Samo pojęcie grywalizacji zaczęło rozpowszechniać się w 2010 roku, kiedy to wzbudziło zainteresowanie handlowców, programistów i osoby zajmujące się zarządzaniem.
Doskonały przykład wykorzystania grywalizacji może stanowić Akademia Asów, przygotowany i wdrożony przez firmę Red Bull. Wprowadzone zmiany miały na celu zwiększenie zaangażowania pracowników sprzedaży. Program został stworzony zgodnie ze światem marki, a osią jego akcji są wydarzenia organizowane przez markę Red Bull. Zostały w nim ujęte wszystkie działania handlowców, dzięki czemu gratyfikowana jest cała ich praca. – Tego typu narzędzia zwiększają zaangażowanie pracowników, a przy okazji pozwalają również lepiej przekazać cele i zweryfikować ich rozumienie – dodaje Wiktor Miałkowski z firmy Pro Business Solution, która przygotowywała aplikację. – Dzięki aplikacji zarówno szeregowi pracownicy, jak i ich menedżerowie mogą otrzymywać na bieżąco, zwięźle przedstawione informacje na temat efektów swoich działań. Można również definiować zadania dla całych zespołów, co z kolei wzmacnia pracę zespołową, tak istotna w dzisiejszych czasach – dodaje. Program składa się z kilku poziomów. Zadaniem osób biorących udział w rywalizacji jest uzyskanie możliwie najwyższego stopnia do końca roku.
Zadaniem Akademii Asów było utrzymanie stałego poziomu motywacji pracowników niezależnie od okresu rozliczeniowego, a to zmierzało do uniknięcia cokwartalnego „dobijania targetów”. Dodatkowym wyzwaniem jest zbudowanie i utrzymanie zaangażowania wszystkich pracowników i to przez cały okres trwania programu. Dobrze przygotowana grywalizacja aktywizuje zarówno tych najlepszych, jak i tych z końca stawki. Osiąga się to przez zmianę formy komunikacji, jak i odpowiednie rozłożenie zadań w czasie oraz podział na działania indywidualne i zespołowe.
Stworzenie odpowiedniego systemu przyniosło oczekiwane korzyści. W czasie, gdy cały rynek napojów energetycznych wzrósł o 10%, uczestniczącym w programie handlowcom Red Bulla udało się polepszyć swoje wyniki aż o 21%. – Program z pewnością spełnił nasze oczekiwania – mówi Anita Lewandowska z firmy Red Bull. – Dzięki Akademii Asów poprawie uległy nie tylko wyniki sprzedaży, lecz także ekspozycja produktów w sklepach – dodaje. Odpowiednie zastosowanie grywalizacji może więc zdecydowanie pomóc przedsiębiorstwu osiągać lepsze wyniki. Warto zastanowić się nad wprowadzeniem tego typu metod nie tylko zarządzając wielką korporacją, lecz także małą lub średnią firmą.